verifikimiifakteve.mksitemap
verifikimiifakteve.mksitemap

Рецензија: Фантастично: Македонската компанија “Леов” го произведе првиот “смарт” бојлер во светот

on 26 - 06 - 2014       

Фантастично  Македонската компанија  Леов  го произведе првиот  смарт  бојлер во светот-crop-resize

Ќе беше одлично, како и голем извор на национална гордост новиот бојлер на македонската компанија „Леов“ да беше навистина првиот во светот управуван на далечина преку мобилен телефон. Но, за жал, не е. Идејата за управување на домаќинските апарати е многу стара и беше спроведена во дело уште пред појавата на Интернетот преку далечинското управување со телевизорите, кое постои со децении, како и она за еркондишните. За далечинското управување на другите апарати во домаќинството во ерата на мобилните телефони почна сериозно да се расправа со појавата на ваквите уреди, кои содржеа BLUETOOTH, за ова да почне да се шири надвор од специјалистичките кругови придонесе со појавата на смартфоните и фактот што тие се постојано поврзани на интернет.

Фантастично  Македонската компанија  Леов  го произведе првиот  смарт  бојлер во светотЛинк до оригиналниот напис: Фантастично: Македонската компанија “Леов” го произведе првиот “смарт” бојлер во светот

Датум и време на објавување: 25.06.2014, 13:23

Датум на рецензирање: 26.06.2014

Рецензент: Владимир Петрески

Вистинитоста на тврдењето дека станува збор за прв бојлер во светот, кој ќе биде управуван од мобилен телефон е најголем проблем во овој напис. Тоа тврдење не е точно. Еве, во овој напис, на пример, кој е од пред две години, се говори за новиот хибриден економичен бојлер на „Џенерал Електрик (ГЕ)“, кој може да се приклучи на мобилен телефон и да биде управуван на далечина. Веќе во 2012, овој бојлер, заедно со системот на далечинско управување преку мобилен телефон, бил достапен во преку 100 продавници во САД во сопственост на малопродажниот синџир „Сирс“. Со оглед на тоа што станува збор за хибриден бојлер, кој водата не ја загрева само со трошење струја, туку и со собирање на топлина од околниот воздух, ГЕ вели дека заштедите се 62 отсто во однос на обичен бојлер (нашиот на „Леов“ заштедува 40 отсто струја).

Покрај ова, ГЕ има програма за далечинско управување на сите домаќински апарати, а не само на бојлер, како што е објаснето овде. Исто така, ова не е систем кој можат да го воведат само производствени џинови како ГЕ, туку далечинското управување со бојлери и други домаќински апарати го нудат и далеку помали компании ширум светот, како што покажуваат примерите овде, овде и овде и тоа на најразлични начини.

Написот како извор на информации ја има земено презентацијата на компанијата во Стопанската комора, но не е јасно од каде е констатацијата дека се работи за прв ваков бојлер на светот. Во зборовите на сопственикот на компанијата, Златко Леов, нема такво нешто и тој, барем според цитираните изјави, такво нешто не кажува. Од ова може да се заклучи дека станува збор за „новинарска слобода“. Но, ако „уметничката слобода“ навистина постои и ако уметниците имаат можност да ја искривуваат реалноста или да измислуваат нова реалност за да ја раскажат својата приказна, тоа во новинарството не се прави.

Иако написот ги задоволува основните стандарди во однос на минимум содржајноста, ќе беше добро барем да дознаевме за кои оперативни системи е направена апликацијата – оној на Епл, оној на Гугл или двата. Исто така, не ќе беше лошо да имаше барем една резерва во однос на реалните можности за масовна употреба на овој бојлер. Во горниот линкуван напис менаџерот за развој на пазарите на ГЕ, Џон Десмараис, искажува отворено сомневање во однос на тоа дали потрошувачите ќе се затрчаат да ја менуваат температурата на својот бојлер преку мобилен, истакнувајќи дека најголем дел од нив воопшто не знаат како да ја наместат температурата на бојлерот на економичните 48 степени Целзиусови на вообичаениот начин.

Да, написот има пристрасност и тоа и национална (инаку не би се напишало дека станува збор за прв ваков бојлер во светот без да се провери), но и комерцијална во однос на конкретната компанија од истите причини. Да се има национална гордост е добро, но не по цена на вистината. Ако се жртвува вистината на олтарот на националната гордост, нема да помине долго пред читателите да почнат да се прашуваат во кои и во колку други написи во таквиот медиум се спроведува оваа пракса и тоа го нарушува кредибилитетот.

Написот е преземен од друг портал, што е јасно наведено, најверојатно преку договор за такво нешто меѓу новинарската организација која го напишала и порталот кој го објавил.

Вистината над сѐ и пред сѐ. Тоа е главното и основното новинарско мото. Кога ќе се соочиме со било какво тврдење, кај новинарот секогаш треба да проработи критичкиот инстинкт без оглед за што станува збор. И тоа особено во ваков случај каде вистината може да се открие со 5-10 минути пребарување на интернет.


Оваа рецензија е изработена во рамките на Проектот на УСАИД за зајакнување на медиумите во Македонија – Компонента Сервис за проверка на факти од медиумите, имплементирана од Метаморфозис. Рецензијата e овозможенa сo поддршка на Американската агенција за меѓународен развој (УСАИД). Содржината на рецензијата е одговорност на авторот и не ги одразува ставовите на Метаморфозис, УСАИД или Владата на САД. За повеќе информации за работата на УСАИД во Македонија, ве молиме посетете ги веб-страницата (http://macedonia.usaid.gov) и Фејсбук-страницата на УСАИД (www.facebook.com/USAIDMacedonia).

ИНФОГРАФИК

infoVistinitostВИСТИНИТОСТ

има факти

и точни и неточни

и веродостојни и неверодостојни

infoVistinitostИЗВОРИ НА ИНФОРМАЦИИ

има евидентирани извори

официјални

релевантни

1 извор

еднострани

infoVistinitostСЕОПФАТНОСТ

сеопфатнo

нема прикриени информации

infoVistinitostПРИСТРАСНОСТ

делумно прикажува вистина

извртување на вистина (спин)

лажни информации

наклонетост

комерцијална пристрасност, друга пристрасност

infoVistinitostКОМЕНТИРАЊЕ

нема коментаторски елементи

infoVistinitostПЛАГИЈАТ

целосна копија (агенциска вест)

наведен извор со линк

infoVistinitostКВАЛИТЕТ НА НАСЛОВОТ

дезинформира

некреативен

сензационален

несоодветен

наведува на погрешно толкување

infoVistinitostФОТОГРАФИЈА

има

несоодветна

ни манипулира ни информира - ставена е само како илустрација

ненаведен автор(извор)

infoVistinitostГОВОР НА ОМРАЗА

нема навредлив говор

нема говор на омраза

не потикнува на насилство

не дискриминира

infoVistinitostУРЕДЕН ЗА ВЕБ

читлив

неквалитетни мултимедијални елементи

нема контекстуални линкови

делумно стилски уреден

неповрзан со тагови